6. 1. 2011.

kiseli kupus

Nema  praznika bez  kiselog kupusa  znači  "töltött káposzta " obavezno. Dugo sam mislila da je ovo mađarska tradicija, sećam se uvek  je bilo kod Bake, kod Mame, i kod rođaka i  prijatelja   na stolu za Božić . Bar na drugi dan. Dobro je i može se  zagrevati, što ga više zagrevaš   bolje je, čula sam  opravdanje. Kasnije  viđala  sam i na stolovima  prilikom prezentacija, kotela  i često smo  nudili turistima  koji su  posetili Mađarsku. Ja nisam veliki obozavatelj  ovog jela.  menije  dosta i jedan put godišnje. Nije mi za  Bozić,  nije mi dovoljno praznično no ovih zimskih dana na   kraj decembra  ili u januaru je idealno. Kad sam  došla  u Srbiju iznenađeno sam   primetila da naše čuveno  jelo  ima konkurenciju, a možda je   ovde još popularnije  i zove se  sarma , malo se razlikuje od onoga  kako sam navikla, ali liči. Isto se često nudi  za praznik ...najveća razlika je što ovde nema  sitnog kupusa koji ja baš toliko volim  i zato uvek reklamiram ,da malo su  stavljale i moja bake kao i mama, one su mislile  meso je bitno, ali za mene  važniji je  bilo kiseli kupus.
U Budimpešti uvek sam  kupovala na pijaci od "bake "iz mesta Vecsés, najčuveniji  kupus prave u  selo Vecsés  u blizini glavnog  grada, skoro kod aerodroma Ferihegy. Sećam se  kad god smo se  vraćali avionom  u Budimpeštu i  uvek smo gledali  kroz prozor i čim bi se videli kupusi u polju,  znali smo stigli smo.
Znaci "vecsési káposzta" to je najbolji kiseli kupus u mađarskoj, recept ne bi mogla da vam  kažem zato   što je  tajna,  ali to znamo  da  kupus treba usitniti tako da  bi dobili tanke dugačke trake ...,posle se stavlja u burad od drveta a da  bi bilo  dobro ponekad su i devojke tapkale ,ta ceremonija bila je vesela i  pevalo se usput ...
I na mojoj pijaci i  danas u  takvim burićima stiže kiseli kupus  i posebno ima u svakom buretu nekolio glavica i  za "sarmu " ,za pokovanje mesa.
Kod nas se ne  pravi kiseli kupus kod kuće, meni je  bilo interesantno  videti ovde u Beogradu kako  ljudi i u centru grada stavljaju  za sebe kupus. Još intersantnije je  bilo dobiti kupus kao poklon , mogu da kažem i dalje ja ne kupujem jer nema potreba , već dobijam i mi imamo malo bure gde držimo  kupus u koji ja još dodam crni biber, lovor i komadiće dunje i celu ljutu papriku.


Stanovnici Vecsésa poreklom su iz bavarske, pa pretpostavljam da je poreklo metoda kiseljenja kupusa takođe iz bavarske,sada i ja bavarski recept nudim vama za spemanje kiselog kupusa





1 kg kiselog kupusa

1 mala glavica crnog luka

lovorov list

2-3 karanfilića

1-2 češnja belog luka

5 zrnca kleka

2,5 dl vina

2 kašike pačje(ili guščje) masti

so

krompir

mesnata slanina

svinjski file







kupus po ukusu pripremimo ako treba operemo,sa začinima , koji su navedeni, začinimo i stavimo da se kuva na tihoj vatri i dugo kuvamo,na polavremena sa vinom oblažimo,krompir dodamo kad je već skoro gotovo.Dok se kuva u tiganju pržimo meso i slaninu da bude reš. Zajedno se servira

Нема коментара:

Постави коментар

Related Posts with Thumbnails

Stamp